
Ammattina
Instagram-manageri
Näin sometähtien kaupalliset postaukset syntyvät


Alisa Siepin työpäivä alkaa St. George -hotellissa Helsingissä.
Ohjelmassa tänään: Instagram-mainosten kuvauksia malli Rosanna Kuljulle.
Sieppi on Rosanna Kuljun sosiaalisen median manageri.

Hän huolehtii myös siskonsa
Sara Siepin kaupallisista yhteistöistä Instagramissa.
Sara Sieppi on yksi Suomen tunnetuimmista somekasvoista. Hän mainostaa muun muassa vaatteita ja kosmetiikkaa.

Hänen kaltaiselleen vaikuttajalle on niin paljon kysyntää, ettei hän ehdi itse hoitaa neuvotteluja yritysten kanssa.
Yhden Instagram-yhteistyön hinta on helposti tuhansia euroja. Siihen kuuluu 4–6 stooriklippiä ja yksi kuva. Kalleimpia ovat Reels ja IGTV.


Jos on 10 klippiä, harva jaksaa katsoa niitä. Enemmän tykätään postauksista, joissa ei lue kaupallinen yhteistyö.

Somevaikuttajat ottavat itse usein yhteyttä yrityksiin, joiden tuotteita he käyttävät.


Heille myös satelee hotellimajoituksia, kauneushoitoja ja muita palveluita ilmaiseksi näkyvyyttä vastaan.

Suomalaiset vaikuttajat ottavat mallia ruotsalaisista influenssereista.
Iso osa Sara Siepin yhteistyöpyynnöistä tulee ulkomailta, etenkin Ruotsista.
Ulkomaiset yritykset haluavat yhä useammin ekslusiivisuutta eli somekasvon käyttöä yksinoikeudella.
Alisa Sieppi hoitaa myös Sabina Särkän hinnoittelun, aikataulut ja sähköpostit.

Alisa Sieppiä harmittaa, että Instagram-ammattilaisten työmäärää ei ymmärretä.

Toteutus: Sara Rigatelli
Kuvaus: Janne Lindroos
Julkaistu: 22.5.2021

- Kopioi linkki / Kopiera länk